E-komercijas pārsteigumi 2020. gadam

Vai esat ievērojuši, ka gandrīz visi mūsu iemīļotie veikali, ir izveidojuši sev tiešsaistes tirdzniecības platformas? Visā pasaulē un, protams, arī Latvijā, tirdzniecības attīstības tempi internetā turpina strauji augt. Bet tik pat ātri mainās vide, kurā darbojas digitālā mārketinga eksperti. Šodien tiek izveidota lieliska aplikācija, kas teicami strādā un rīt izrādās tā jau ir izveidota uz novecojušas sistēmas, jo visi sākuši izmantot PWA (Progressive Web App), kas ir kārtējais pagieziens digitālajā vidē. Lai turpinātu veiksmīgi attīstīties, jāseko līdzi tendencēm, kā arī pakāpeniski ir jācenšas šos jauninājumus ieviets savā biznesa darbībā.

Izanalizējot vairākus digitālā mārketinga vadošos resursus, esam apkopojuši 9 e-komercijas tendences. Sekošana pasaules digitālā mārketinga tendencēm un to ieviešana savā biznesa darbībā, uzņēmējiem dod priekšrocību tirgū un palīdz optimizēt biznesa darbību.

2019. gada 19.septembrī notika kārtējais Latvijas Digitālo ekspertu biedrības rīkoties Digital Networking: e- komercijas varā, kur pieci pieredzes bagāti e- komercijas pāstāvji kāpa uz Padejosim? skatuves. Reins Grants, kurš pirm 15 gadiem izveidoja aģentūras DDB startēģiskās plānošanas nodaļu, Mindaugas Oželis (ENG), kurš ir uzņēmuma Httpool Baltics Facebook klientu vadītājs, Jorens Kovaļovs Xnet.lv mārketinga un komunikācijas vadītājs, Sergejs Volvenkins (PhD) iMarketings.lv digitālas nodaļas vadītājs un Ivars Erdmanis Make Commerce Latvijas vadītājs.

Aicinām iepazīties ar 2019./2020. gada tendencēm e-komercijā, kuras, iespējams, palīdzēs jūsu biznesam kļūt vēl labākam un sasniegt izvirzītos mērķus.

#1 Preču bezmaksas atgriešanas gals

Preču atgriešanas apjoms e-komercijas tirdzniecībā ir 4 reizes lielāks nekā tradicionālajā tirdzniecībā. Klienti ir pieraduši pie elastīgajiem preču atgriešanas noteikumiem, kas pašus mazumtirgotājus ieved zaudējumos.

Preču atgriešanas apjoms 2017. gadā sasniedza $400 milijardus (tas ir līdzvērtīgs ASV mazumtirdzniecības apjomam 1 mēneša laikā), tas ir 53% pieaugums salīdzinot ar 2015. gadu. Interneta veikali jau labu laiku izmanto klientiem labvēlīgus preču atgriešanas noteikumus, lai samazinātu klientu šaubas un palielinātu pirkumu skaitu. Bet e-komercijas izaugsme, bezmaksas piegāde un bezmaksas atgriešana ir izveidojusi bīstamu blakus efektu: preču atgriešanas pārvaldīšanas izmaksas. 44% mazumtirgotāju apgalvo, ka peļņu ļoti ietekmē atgriezto preču apstrāde un iepakošana.

2018. gadā Amazon paziņoja, ka tiks ieviests mūža aizliegums “patstāvīgajiem atgriezējiem” – pircējiem, kuriem ir paradums atgriest lielāko daļu pasūtīto preču. 61% no mazumtirgotājiem apgalvoja, ka rīkotos tā pat, ja viņiem būtu pieejamas labākas atgriezto preču un “patstāvīgo atgriezēju” izsekošanas iespējas.

Kanādā H&M vairāk nepieņem internetā iegādāto preci savos fiziskajos veikalos, liekot klientiem maksāt par pasta pakalpojumiem.

Daudzi ASV mazumtirgotāji izmanto pakalpojumus, kas palīdz novērtēt klientu iepirkšanās paradumus un uzliek ierobežojumus noteiktam preču skaitam, ko klients var atgriezt. Sistēma var ignorēt veikala preču atgriešanas noteikumus un var atteikt klientam apmaksāt pirkumu.

Avots:https://10ecommercetrends.com

#2 PWA aizmiglo līnijas starp mājaslapām un aplikācijām

“Tā ir mājas lapa vai aplikācija? Tas ir divi vienā.”

PWA maina to, kā e-komercijas uzņēmumi var izmantot mobilās iekārtas. Zīmoli un mazumtirgotāji sāks pāriet no mājas lapām un aplikācijām uz jauniem standartiem. Progressive Web App – hibrīds starp mājas lapu un aplikāciju, kas sevī apvieno daļu no abiem un atceļ ierobežojumus.

PWA iespējas:

  • Ielādējas līdz pat 10 reizēm ātrāk nekā mobilās vietnes
  • Var izmantot bezsaites režīmā
  • Nav nepieciešams atjaunināt
  • Ir iespējami paziņojumi no uzņēmuma puses (Push notifications).

“Aplikācijas, kādas mēs pazīstam tagad, pēc zināma laika izmirs, jo jau šobrīd vidējais mobilais lietotājs lejupielādē 0 aplikāciju mēnesī.”

PWA rada ātri ielādējamu mobilo pieredzi, ļoti līdzīgu tai, kuru zīmoli un mazumtirgotāji panāk ar Native aplikācijām – vienlaikus esot pieejamam visiem ar mobilās vietnes palīdzību. Vairs nav nepieciečams veidot savu aplikāciju, jo tava mobilā vietne ir arī tava aplikācija.

Kad Lancôme pārveidoja savu mobilo mājas lapu par PWA, konversijas palielinājās par 17% un sesijas caur mobilajām iekārtām pieauga par 51%. Paziņojumi klientiem (Push notification), samazināja pamesto grozu skaitu.

Avots:https://engineerbabu.com

#3 Pirkt produktus sociālajos medijos būs ikdiena

Sociālo mediju platformas redzot e-komercijas popularitāti, meklē iespējas, kā to pielāgot arī savās platformās, lai lietotājiem būtu iespējams pabeigt pirkumu nepametot platformu.

Ķīnā iepirkšanās caur sociālajām platformām ir kļuvusi par ierastu lietu. Tur 55% sociālo aplikāciju lietotāji pērk preces vai pakalpojumus tieši no sociālājām aplikācijām.

Privātie ziņojumapmaiņas pakalpojumi, kuru popularitāte ir strauji augoša, arī plāno nodrošināt darījumu iespējas. WhatsApp, Snapchat un Facebook Messenger lietotāju skaits ir mērāms milijardos.

Galvenie tendenču rādītāji

  • 87% cilvēku, kuri iepērkas tiešsaistē apgalvo, ka sociālie mediji palīdz viņiem pieņemt pirkšanas lēmumus
  • 1 no 4 uzņēmumiem pārdo savus produktus Facebook
  • 40% uzņēmumu izmanto sociālos medijus, lai palielinātu pārdošanas apjomu
  • 30% patērētāju apgalvo, ka labprāt veiktu pirkumus pa tiešo no sociālo mediju platformām

Avots:10ecommercetrends.com, engineerbabu.com, oberlo.com, business.com, entrepreneur.com

#4 QR kods atgriežas

QR kods, kas vairs nav atkarīgs no aplikācijām, piepildīs savu potenciālu un palīdzēs zīmoliem sniegt informāciju par saviem produktiem.

Ikviens ar jaunāko mobilo tālruni varēs nolasīt QR kodu ar  telefona kameru un uzreiz atrast informāciju par produktu, tā cenu un citu saistošu informāciju.

Lietotāji, tiklīdz ierīce atpazīs QR kodu (kas parasti ir mazāk nekā viena sekunde), uzreiz savos ekrānos redzēs iespēju atvērt linku, kas aizvedīs lietotāju uz zīmola vietni. Šis risinājums lieliski atrisina ražotāju izaicinājumu, kad ierobežotā vietā uz iepakojuma ir jānorāda visa nepieciešamā informācija par produktu – vienlaikus nodrošinot iespēju veidot attiecības starp zīmolu un patērētāju.

Padarot QR koda nolasīšanu par iOS un Android pamatdaļu, Apple un Google ir noņēmušas galveno barjeru QR koda izmantošanā: tā atkarību no aplikācijām, kas spēj nolasīt QR kodu.

Avots:https://10ecommercetrends.com

#5 Video satura patērēšana turpina augt un arvien vairāk ietekmēt e-komercijas rezultātus

Patērētāji visā pasaulē arvien vairāk laika pavada skatoties video saturu. Video var veiksmīgi izmantot arī e-komercijas uzņēmumi.

Video parāda klientam produktu personīgākā gaismā, kā arī iesaista viņu. Ejiet tālāk par reklāmu galvenajā lapā, parādiet arī produktu priekšrocības video produktu lapā, kā arī viedokļa līdera saturu un saistītos produktus, un jūs redzēsiet kā palielinās konversiju skaits.

Avots:www.shopify.com

#6 Vietnes personalizācija

Pēc Accenture teiktā, 43% pašreizējo patērētāju dod priekšroku uzņēmumiem, kas personalizē viņu pieredzi savā vietnē.

Tirgotāji, kas redzēs vislielāko konversiju pieaugumu būs tie, kas būs ieguldījuši vietnes personalizācijā.

Avots: Shopify.com, oberlo.com, Cloudways.com, ecommerce-platforms.com, coredna.com

#7 Abonešanas modeļi kļūs populārāki

Pieteikšanās savā e-pastā saņemt zīmola jaunumus un īpašos piedāvājumus (subscription) par to apmaiņā saņemot izdevīgākus produktu komplektus ir nozīmīga 2019. gada tendence. Šeit ir daži interesanti McKinsey dati:

  • Pieteikšanās jaunumiem e-komercijas tirgū pēdējo piecu gadu laikā ir palielinājusies par 500%
  • Iespēja pieteikties jaunumiem, lieliem e-komercijas mazumtirgotājiem 2016. gadā palielināja ienākumus par $2.6 miljardiem
  • Ienākumi no viena abonenta ir vidēji no $50,000 līdz $100,000 gadā

Mazajiem mazumtirgotājiem paliek arvien vienkāršāk piedāvāt saviem klientiem tādas pašas ērtības kā nozares gigantiem. Ar tādām iespējām kā ReCharge Payments un Bundle Builder, samazināt krājumu apjomu un palielināt klienta mūža ilgumu ir kļuvis vieglāk.

Avots:Cloudways.com, Shopify.com, oberlo.com, coredna.com

#8 ROPO iepirkšanas uzvedība turpinās paņemt apgriezienus

ROPO – Research Online Purchase Offline jeb izpētīt tiešaistē, iepirkties bezsaistē. Tas ir populārs patērētāju ieradums, ko galvanokārt veicina taupīgi pircēji, kas meklē labākos piedāvājumus. Šo paradumu ļoti spilgti var novērot 2019. gada e-komercijā.

ROPO ir izveidojies pēdējo 15 gadu laikā, attīstoties iepirkšanās iespējām tiešsaistē. Klienti dod priekšroku produktu meklēšanai tiešsaistē pirms pirkumu veikšanas bezsaistē. Tas viņiem dod iespēju iegādāties vēlamos produktus, par iespējami labāko cenu.

ROPO analīzei ir iespējams izmantot dažādas metodes un metrikas. Piemēram, datus par mobilajiem maksājumiem, CRM, POS sistēmas, ģeogrāfiskās atrašanās vietas izsekošana u.c.

Tiešsaietes mazumtirgotājiem vajadzētu izveidot detalizētus klientu profilus, kur īpaša uzmanība tiek pievērsta tiem klientu profiliem, kas dod priekšroku informācijas meklēšanai tiešsaistē, pirms veic savu pirkumu.

Avots:Cloudways.com, wordstream.com

#9 Pēcapmaksa gūs popularitāti

E-komercijas uzņēmumi cieš lielus zaudējumus no klientiem, kas pamet savu pirkuma grozu. 2015. gadā e-komercijas uzņēmumi, nepabeigtā pirkuma dēļ zaudēja $4.4 milijardus ieņēmumu. Pēcapmaksa ir labs risinājums pret šādiem zaudējumiem.

Klienti bieži izrāda interesi par jūsu produktiem, bet neskatoties uz to, viņi pamet savu pirkuma grozu. Kāpēc? Vienkārši tāpēc, ka viņiem trūkst pārliecība par jūsu produkta kvalitāti. Tādēļ daudzi e-komercijas uzņēmumi sāk izmēģināt pēcatmaksas stratēģiju. Tas ļauj klientam norēķināties par produktiem tikai pēc pasūtījuma saņemšanas.

Viens no galvenajiem pirkuma groza pamešanas iemesliem ir neveiksmīgs mēģinājums norēķināties. Pēcatmaksas stratēģija ir efektīvs piedāvājums, jo tas var samazināt ieņēmumu zaudēšanu, kā arī var būt lielisks līdzeklis jaunu klientu iegūšanai.

Avots:Cloudways.com, medium.com

Rakstu sagatavoja iMarketings.lv un Latvijas Digitālo ekspertu biedrība

Vairāk par Digital Networking www.diginet.lde.lv